Dadle




Digital Service Design for Mental Healthcare



Idea

‹DADLE› aims to make group therapy more accessible and effective by connecting users with the right groups and therapists. It eliminates traditional barriers like time, location, and the discomfort of face-to-face meetings, allowing users to experience the healing power of empathy and support.

Function

The platform provides professional psychological tests that guide the therapy process. An AI system recommends therapists and group members tailored to the user’s specific needs, with additional options for personalized group preferences.

Form

Purple, often associated with depression, has been reimagined as ‹DADLE›’s identity color to reduce stigma and create a welcoming environment. The service includes friendly illustrations and personalized content tailored to each user’s situation, making the platform approachable and easy to use.

Differentiation

‹DADLE› stands out by using AI to enhance therapy effectiveness. For therapists, it analyzes group activities and emotional states, suggesting relevant counseling topics. For users, it tracks and manages their emotional and physical health, offering tips for improvement.

Impact

The stigma surrounding depression often prevents people from seeking help. ‹DADLE› breaks this barrier by creating a safe, supportive space for therapy and reinforcing the message that depression is a shared struggle that can be resolved through community and care.




정신건강 관리를 위한 디지털 서비스 디자인
‹다들(DADLE)›은 온라인 그룹 치료를 비롯한 여러 활동을 통해 사용자가 우울증을 극복할 수 있도록 돕는 플랫폼이다. 플랫폼은 전문 상담사와 비슷한 어려움을 겪는 사람들을 연결하여 우울증 치료 효과를 개선한다. 집단치료 세션은 캐릭터를 이용하여 익명성을 유지한 화상채팅으로 진행된다. 또한 다양한 그룹 활동을 통해 참여자들 간의 공감, 위안, 유대감 등을 극대화하여 그룹 치료의 이점을 강화한다.

아이디어

‹다들›은 사용자 그룹과 상담사를 연결하여 우울증 치료에 도움을 주는 플랫폼이다. ‹다들›을 사용하면 시간과 공간의 제약 없이 위로, 공감, 유대감 등 집단 치료의 이점을 더 간편하게 누릴 수 있다.

기능

‹다들›은 치료 과정에서 사용되는 공인된 심리 테스트를 디지털 형태로 제공한다. 또한, AI를 활용하여 사용자에게 적합한 상담사와 그룹 구성원을 추천한다.

영향

우울증을 겪는 환자들은 지나친 사회적 낙인으로 인해 적절한 치료를 받지 못하는 경우가 많다. ‹다들›은 우울증이 함께 공유하고 해결할 수 있는 문제라는 메시지를 사회에 전달한다.

형태

보라색은 우울함을 나타내는 색으로 여겨지기도 한다. 하지만 ‹다들›은 이같은 낙인 효과를 줄이기 위해 보라색을 서비스 대표 캐릭터의 아이덴티티 컬러로 활용한다. 서비스 전반에 걸쳐 적용된 일러스트레이션과 사용자의 상황에 따른 맞춤형 콘텐츠는 서비스에 대한 거부감을 줄이며, 접근성을 향상시킨다.

차별점

‹다들› AI는 그룹 구성원의 활동을 분석하여 우울증 치료에 도움을 준다. AI는 상담사를 위해 회원들의 감정 상태를 파악하고 적절한 상담 주제도 제안한다. 또한 사용자의 감정 및 건강 상태를 기록 및 관리하여 정신 건강을 위한 팁을 제공한다.






Credit

OND Lab - UNIST
  • Seoju Yun 윤서주, Donghyeok Yoo 유동혁 & Hwang Kim 김황

New Design Studio - UNIST
  • Seungho Park-Lee 이승호

Design Department - UNIST
  • Dongjun Choe, 최동준




PROJECTS - Selected

of OND & Hwang Kim (2004~2024)




OND Lab

104(EB2), 1009-2
UNIST-st, Eonyang, Ulju
44919, Ulsan, Republic of Korea

울산광역시, 언양읍, 울주군
유니스트길 50, 44919
104동 1009-2호


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